Trivsel och kontorsapparater

 

Har du ett hemmakontor? Kanske driver du rent av ditt egna företag från hemmabasen. Vad behöver du tänka på då och vad för prylar till ditt kontor kan det vara bra att ha?

För det första, den som har ett eget företag eller bolag, behöver ha koll och inte minst ordning på sina saker. Det behövs en bra almanacka eller kalender, antingen fysisk eller digital att skriva ner viktiga påminnelser i. Liksom kontorsmaskiner, papper, etiketter, emballage om du behöver posta och frakta, eventuellt butiksmaterial om du har en egen affär, samt pärmar och register. Arkivering och förvaring är även det bra att tänka på. På Kontorsgiganten.se går det att köpa allt detta, och mycket mer därtill. Perfekt för arbetsplatsen och kontoret – oavsett om det är hemma eller inte.

Den goda och dåliga arbetsplatsen

Vad behöver egentligen folk för att trivas på ett jobb och en arbetsplats? Och vad kan du själv göra för att bidra till en bra stämning på en arbetsplats?

I tidningen Resumé går det att läsa om hur många inom media- och kommunikationsbranschen vittnar om osäkra anställningar, hög arbetsbelastning, dåligt arbetsmiljöarbete samt dålig psykosocial arbetsmiljö. Vem har egentligen ansvaret för att lösa problemen? Enligt facken i branschen ligger det på arbetsgivarna. Det är viktigt att en arbetsplats har ordentliga rutiner för att undvika att en medarbetare bränner ut sig, man ska inte behöva vara tillgänglig hela tiden, till exempel.

”Hela kommunikationsbranschen präglas av ett stort individfokus och en stark tilltro till både den egna och medarbetarnas förmåga. Det i sig är något positivt och är en anledning till att så många söker sig dit. Samtidigt skapar det svårigheter att avgöra när stressen blir för stor och när engagemanget förvandlas till otillräcklighet” – Henrik Ehrenberg till Resumé

Det du själv kan göra för trivseln

Förutom att det yttersta ansvaret för trivseln och den stämning som finns på en arbetsplats, finns de även saker du som medarbetare kan göra själv. Ibland behöver man nämligen stanna upp och vara lite eftertänksam, tänka till om man faktiskt tar sitt ansvar och är den där goda arbetskamraten som man själv vill möta när man kommer till jobbet. Några tips från Arbetsmiljöupplysningen är de som följer:

  • Säg hej – Att säga hej och hejdå är så enkelt, men betyder så mycket.
  • Fråga hur det är – Har du någon arbetskamrat som ser lite hängig ut? Fråga hur det är!
  • Ge beröm – Slösa med beröm när dina kollegor gjort något bra. Beröm stärker självförtroendet och ger god stämning.
  • Våga skämta – Ett gott skratt förlänger livet! Humor smittar, och den som skämtar får många glada skratt tillbaka.
  • Bjud på dig själv – Att bjuda på sig själv genom att våga berätta om tillkortakommanden och glädjeämnen i livet ger en mer öppen och trivsam atmosfär.
  • Fika – Att fika tillsammans är inte bara bra för trivseln, utan även för att man ofta utbyter viktig information.
  • Ta ditt ansvar – Du har väl ställt in kaffekoppen i diskmaskinen?
  • Ta hand om nyanställda – Fråga de nya om de vill hänga med på lunch eller komma med på kafferasten.

Källa: Arbetsmiljöupplysningen

Mer om trivsel och vilka faktorer som finns kring denna del av arbetslivet går det att läsa mer om här.