Betald marknadsföring och influencers

Vad är en influencer och hur kan en sådan person både hjälpa och stjälpa ett bolag med sina betalda inlägg i sociala medier? Det hela handlar om känsla, äkthet och en noggrannhet med att märka ut reklam som reklam ­– på rätt sätt.

Med ett mässbord från Displayexperten kan du och ditt företag se till att synas på rätt ställen för framtida medarbetare och intressenter. Men vad finns det egentligen att tänka kring marknadsföring – och inte minst när det kommer till reklam med influencers?

Influencers och marknadsföring i sociala medier

Marknadsföring i sociala medier, via så kallade influencers, kända personer som influerar människor runt sig – växer så det knakar i fogarna. Inte bara i Sverige utan över hela världen. Det gör att regler om reklam och marknadsföring inte har hängt med i svängarna och i stället är lite efter. Med betalda inlägg på Instagram och Youtube tjänar kändisar miljoner, samtidigt som ofta unga personer blir sugna på att ta efter.

I en artikel i Resumé går det att läsa om vad som gäller för reklam i sociala medier. Om du som influencer har en bristande reklammarkering kan du bli anmäld till RO (Reklamombudsmannen).

En amerikansk analysfirma har undersökt branschen och menar att hälften av alla influerare fuskar – Dagens Nyheter

I Svenska Dagbladet går det vidare att läsa om hur influerare även kan minska ett bolags trovärdighet, inte minst om de inte är äkta eller har rätt charm. Kunderna blir nämligen smartare och smartare och ser igenom floskler och fusk snabbt. Innehållet i ett instagramflöde får alltså inte vara för kommersiellt, det skulle få folk att tröttna. I stället måste det kännas personligt på på riktigt.